Accu typen en de verschillen

Er worden uiteenlopende typen gebruikt. Deze accu’s hebben allemaal verschillende eigenschappen.

Een inventarisatie:

De loodzuur accu

De loodzuur accu wordt vaak toegepast in de auto-industrie als startaccu. Deze accu’s zijn normale loodzuur accu’s met een vloeibaar elektrolyt van zwavelzuur en water. Aan het lood is calcium toegevoegd zodat de productie van waterstofgas, en zo het gebruik van water, tot een minimum beperkt blijft. Ook wordt er een extra hoeveelheid elektrolyt toegevoegd, zodat de natuurlijke verdamping van het water gecompenseerd wordt. Deze accu’s zijn uitsluitend geschikt als startaccu. Door hun constructie kunt u deze loodzuur accu’s niet gebruiken als licht- of service-accu. Een natte loodzuur accu is ook niet geheel gesloten. Tijdens het laden kan er waterstofgas vrij komen. Dat wordt afgevoerd door een kleine opening, meestal aan de zijkant van de accu. Hieruit kan zuur lekken, en ventilatie is nodig.

De AGM accu

Een ander type loodzuur accu is de AGM (Absorption Glass Mat) accu. Bij dit type accu is het elektrolyt (water en zwavelzuur) geabsorbeerd in een glasfibermat met een hele fijne structuur. Tijdens het laden ontstaat er, net als bij elke andere accu, waterstofgas en zuurstof. Door de capillaire haartjes van de glasfibermat vindt transport van het gas plaats. Indien de twee gassen samengevoegd worden ontstaat er weer water, dat geabsorbeerd wordt door de glasfibermat. Het recombinatie proces is dan compleet. Deze glasfibermat dient tevens als isolatiemateriaal tussen de platen. Hierdoor is weinig afstand tussen de platen mogelijk waardoor de inwendige weerstand van de accu erg laag is. Hoge ontlaadstromen zijn dan ook geen probleem. De laadstroom kan wat minder hoog zijn in vergelijking met gel accu’s (± 30%). De glasfibermat is namelijk een goede warmte-isolator waardoor de warmte, die ontstaat tijdens het laden, langzaam afgevoerd wordt naar de buitenkant van de bak. Hierdoor moet de laadstroom beperkt worden met een wat langere laadtijd tot gevolg. AGM accu’s zijn uitermate geschikt voor toepassingen waar een hoge ontlaadstroom nodig is, zoals bij de boegschroef of voor het voeden van elektrische lieren aan boord van zeilschepen, het aandrijven van een caravan mover en bijvoorbeeld het starten van een motor. Tevens zijn de AGM accu’s ook prima geschikt voor licht cyclische toepassingen. De AGM accu is geheel gesloten en dus onderhoudsvrij. Als een AGM accu zwaar overladen wordt, bijvoorbeeld door het gebruik van een (goedkope), ongeregelde acculader, ontsnapt er een klein beetje waterstofgas door het ventiel dat op de accu zit. Dit ventiel zorgt er ook voor dat er geen zuurstof in de accu kan komen. Het gevolg van verkeerd laden is dat u de levensduur van de accu reduceert.

De gel accu

Bij natte loodzuur accu’s, met een vloeibaar elektrolyt van water en zwavelzuur, wordt water tijdens het laden gesplitst in waterstof en zuurstof. Dit vindt vooral plaats aan het einde van de laadcyclus. Deze gassen vervliegen door de vulopening. Er wordt dus met regelmaat water verbruikt. Dat compenseert u door het regelmatig bijvullen met gedistilleerd water (accuwater). Een gel accu is gevuld met een gel die het water en het zuur bindt. Tijdens het vullen van de accu’s wordt de gel verwarmd, zodat het vloeibaar wordt. Nadat de accu gevuld is met de vloeibare gel wordt deze gekoeld. De gel wordt weer hard en er ontstaan kleine haarscheurtjes in de gel tussen de platen. Tijdens het laadproces ontstaat er zuurstof O² aan de positieve plaat, en aan de negatieve plaatontstaat er waterstof H². Door de haarscheuren is er een transport van zuurstof en waterstof, dat samen weer water vormt. De gel absorbeert het water zodat dit type accu geen water verbruikt en geen gassen produceert. Gel accu’s zijn niet nieuw. Al vanaf de vijftiger jaren is deze technologie bekend. De belangrijkste toepassingen zijn: telecommunicatiesystemen, noodstroomsystemen, voedingen en de laatste 10-15 jaar als boordaccu in maritieme systemen. Zeer belangrijke eigenschappen van gel accu’s zijn: geen gasproductie, mogelijkheid voor een korte laadtijd en zeer geringe zelfontlading. Daardoor zijn deze accu’s uitermate geschikt voor de toepassing op jachten. Gel accu’s zijn ook zeer goed geschikt voor zwaar cyclische toepassingen zoals bijv. scootmobielen.

Wat is absoluut niet goed voor een GEL of AGM accu?

Een verkeerde laadspanning. Een te lage spanning zorgt ervoor dat de accu niet 100% vol geladen wordt waardoor het sulfaat op de platen verhardt en de accu zijn capaciteit verliest. Een te hoge spanning zorgt er voor dat de accu’s iets gaan gassen en er dus waterverlies ontstaat, waardoor de accu’s uitdrogen. Een te grote rimpel op de laadspanning. Ouderwetse goedkope laders en dynamo’s hebben vaak een grote rimpel (spanningsvariatie) op hun uitgangspanning. Gebruik van een dynamo zonder 3-trapsregelaar, een te hoge omgevingstemperatuur en (niet) temperatuur gecompenseerd laden.

Lithium of ook wel Li-ion accu

Over Lithium accu's wordt heel veel gesproken en geschreven. Zowel waarheden maar ook heel veel "sprookjes".
Veel van de aanbieders overschatten in de documentatie bijvoorbeeld het aantal laadcycli. Ze informeren en of adviseren de klant niet over de verschillende soorten en de daarbij behorende onderscheidende eigenschappen. Over het serie en serie parallel schakelen van meerdere accu's wordt vaak ten onrechte door sommige aanbieders geschreven dat dit door de ingebouwde BMS geen probleem zou zijn. LET OP EN BEN GEWAARSCHUWD!  

Klik hier om meer te lezen over Lithium accu's.

Conclusies en aanbevelingen

AGM accu’s zijn door hun lage inwendige weerstand uitermate geschikt voor het voeden van lieren, ankerlieren, boegschroeven, voor het starten van motoren en voor licht cyclisch gebruik. Gel accu’s zijn optimaal geschikt als boordaccu doordat ze snel geladen kunnen worden en een lange levensduur hebben, zelfs bij veel laad/ontlaad cycli. Als boordaccu kan er gekozen worden uit de 6 V, 12 V of 24 V versie of de 2 V uitvoering. De door ons aangeboden gel of AGM accu’s zijn absoluut onderhoudsvrij en produceren onder normale omstandigheden tijdens het laden niet het gevaarlijke knalgas. Er komt ook geen zuur vrij. Ze zijn eenvoudig te monteren op elke plaats, bijv. in een schip bij de bilge of in de machinekamer (wel beperkte levensduur door de hoge temperatuur). Speciale accubakken of externe ventilatie is in de meeste gevallen niet nodig. Meestal is natuurlijke ventilatie voldoende.