De Lithium accu en welk BMS (Batterij Management Systeem)

Over lithium accu's worden ook veel "fabeltjes” verteld, bijv. over het aantal laad- ontlaadcycli en de bijna onbeperkte mogelijkheden van de ingebouwde BMS.
Om geen valse verwachtingen bij u te wekken willen wij willen u hier graag eerlijk en inhoudelijk juist over informeren. Bij Batteries Direct hebben we een ruime praktijk ervaring opgebouwd met het gebruik van Lithium accu's, zowel LiFePo4 en Li-NMC zodat we u over beide systemen goed kunnen adviseren.

LiFePo4 of Li-NMC en waarom?

De Lithium IJzerfosfaat is een veel gebruikte en veilige Lithium technologie. Dit is ook meteen de meest of (vaak uitsluitend) aangeboden Lithium accu. Maar als het om hogere stromen of om een hogere energiedichtheid gaat kan de Li-MNC technologie soms een betere oplossing zijn. Kijk maar eens wat voor accu technologie er gebruikt wordt in veeleisende applicaties als de luxe elektrische voertuigen van Tesla. Daarin worden voor de accu's Li-NMC cellen gebruikt.

Lithium IJzer Fosfaat wordt voornamelijk in China geproduceerd. Met vele honderden fabrikanten die zich hierop toeleggen, is de concurrentie en dus ook de prijsdruk groot. Voor u als gebruiker goed, mits hiermee het kwaliteitsaspect niet uit het oog verloren wordt. Helaas gebeurt dit toch te vaak. ‘Aanpassingen’ aan het productie proces, toenemende spreiding tussen de cellen onderling en een vaak lastige logistiek zijn de dingen die men vaak op de koop toe moet nemen. Leuk en misschien geen probleem voor een hobby project maar als professionele gebruiker uiteraard geen goed uitgangspunt.

Een lange en intensieve samenwerking met een klein aantal geselecteerde fabrikanten biedt Batteries Direct en haar klanten de zekerheid dat er een constante kwaliteit geleverd wordt en dat er bij zeer speciale toepassingen ook support vanaf de fabriek beschikbaar is. Ook voor grotere systemen zoals Energy Storage Systems (ESS), elektrische boten (aandrijving en/of boordnet) en voertuigen is deze support vanuit de fabrikant geen uitzondering, omdat daar vanuit het Batterij Management Systeem (BMS) vaak gecommuniceerd moet worden naar andere elektronica. CANbus, hardware I/O en RS485 en R232 zijn protocollen waarover wij kunnen communiceren. Indien gewenst kunnen we de BMS interfacen naar andere apparaten.

De waarheid over het aantal laadcycli.

Bij de Lithium IJzerfosfaat FePo4 accu's wordt door veel van de aanbieders met "droge ogen" aangegeven dat deze accu's 2000, 3000 of nog meer cycli bij 100% DOD (ontlading) kunnen realiseren. 

Voor enkelvoudige cellen van de allerbeste kwaliteit worden maximalen opgeven in de ordergrote van 1500 tot 2000 cycli. Als er meerdere componenten in één product zitten wordt de betrouwbaarheid daardoor niet altijd vergroot. Zeker niet als het gaat om accu cellen welke in serie geschakeld worden om een spanning van 12V te krijgen. Om bijvoorbeeld een 12 volt accu van 25Ah te bouwen dienen er ca. 80 van deze cellen serie/parallel geschakeld te worden. Door deze serie en parallel schakeling kan het aantal cycli van de accu nooit hoger worden dan dat van de individuele cellen. Ook de onafwendbare onderlinge spreiding in de fabricage kan zelfs met de meest geavanceerde elektronica maar deels gecompenseerd worden.

Vele aanbieders van lithium accu's zullen u, vaak bij gebrek aan echte kennis of eenvoudig omdat ze geen alternatief kunnen bieden, deze achtergrondinformatie niet kunnen of willen verstrekken. Oriënteert u zich op de markt, stel de juiste vragen en dan komt ook u, net als veel van onze bestaande klanten, tot de conclusie dat de kennis en kunde die bij Batteries-Direct voorhanden is, ook uw project tot een succes kan maken.

Klik hier om nog meer te lezen over het vergelijk tussen de verschillende accu technieken (Engels)